Saamme paljon kyselyitä, joissa mietitään, pitääkö perustaa toinen yritys, kun aletaan myydä toista tuotetta tai palvelua? Esimerkiksi, jos rakennusfirma laajentaa toimintaansa autonvuokraukseen, miten tulisi toimia? Kustannuspaikkojen käyttö voi olla varteenotettava vaihtoehto.
Monesti oletetaan, että on helpompaa, jos toiminta erotetaan omaksi yritykseksi. Tilitoimistot voivatkin suositella helposti tällaista, koska lähtökohtaisesti kahdesta yrityksestä kertyy enemmän laskutettavaa kuin yhdestä. Mutta todellisuus on, että mikäli taustalla ei ole mitään omistajajärjestelyjä, voidaan toiminnat erotella toisistaan kustannuspaikkoja käyttäen.
Mitään juridista syytä ei ole, miksi uusi liiketoiminta pitäisi erotella omaksi yritykseksi. Riittää, että yhtiölle lisätään tarvittavat toimialat. Kirjanpidon osalta kustannuspaikoilla saa helposti tuotot ja kulut eroteltua omiin yksikköihinsä. Sama pätee myös taseen osalta, jossa kustannuspaikkoja voi käyttää suurelle osalle tileistä. Näiden avulla saadaan esimerkiksi jopa kustannuspaikkakohtainen kassavirtalaskelma. Perustamalla toisen yrityksen saa yleensä kaupan päälle toiset hallinnolliset kulut.
Hyvä talouden hallinnan kumppani osaa raportoida yrityksen taloudellisen tilan, vaikka taustalla on useampi kustannuspaikka. Lisäksi hän osaa neuvoa, milloin yritys kannattaa perustaa ja milloin kustannuspaikkojen käyttö on parempi tapa erotella liiketoiminnat toisistaan.
Lars Hästö
Talouspäällikköpalvelut, Taloushallintopalvelut