Business Finlandin tukemat hankkeet ovat loistava tapa kehittää liiketoimintaa. Ennen projektin aloittamista on hyvä huolehtia, että taloushallinnon osalta muutamat perusasiat ovat kunnossa, jotka helpottavat kustannusten tilitystä ja loppuraportin tilintarkastusta. 

Projektin kustannusten raportointi ja lukujen seuranta 

Projektin parissa työskentelevät henkilöt on nimettävä ja heidän osaltaan pitää kyetä seuraamaan kokonaistyöaikaa ja projektin parissa vietettyä työaikaa. Tarvitaan vähintään Excel-pohjainen työaikakirja, mutta todellinen työaikaseuranta, johon voi leimata projektityön, on aina parempi. Itse projektille on palkanlaskentaan hyvä avata oma projektinumero, jotta palkat ja sivukulut saadaan kirjanpidossa jaettua oikealle projektille. Itse palkkaerittelylomakkeelle (Y4) laitetaan vain kokonaisrahapalkka, kokonaistyötunnit ja projektin työtunnit. Lomake jakaa prosentuaalisen osuuden mukaan kokonaisrahapalkkaa projektille. 

Jos nyt palkanlaskennassa on käytetty samaa osuutta, saadaan kirjanpidossa projektiseurannalle samat palkkakustannukset kuin mitä raportoidaan Business Finlandille. Lähetetty palkkaerittelylomake on hyvä arkistoida, koska pitempien projektien osalta henkilöstö voi vaihtua ja alkuperäiset raportit voivat muuten kadota. Niitä on hankala etsiä lopputilityksen tilintarkastuksen yhteydessä. 

Muut kustannukset raportoidaan asiointipalvelussa. Nämä ovat pääsääntöisesti projektiin liittyviä ostoja. Näitä varten kirjanpidossa on oltava oma projektiseuranta, jotta kustannukset saadaan helposti haettua halutulle ajanjaksolle. Tietyissä erityistapauksissa kustannukset raportoidaan kustannustilityslomake Y3:lla. Näin toimitaan, kun tilitetään esimerkiksi intressiyhtiön kustannuksia. 

On hyvä huolehtia, että yhteistyö osaavan talouden hallinnan kumppanin kanssa on aloitettu ennen Business Finland -projektin alkamista. Tämä varmistaa, että projektin kustannusten raportointi ja seuranta sekä tilitys menevät oikein ja tuet saadaan maksuun ajallaan ilman viivästyksiä.

Lars Hästö

Talouspäällikköpalvelut, Taloushallintopalvelut

LARS HÄSTÖ –

TEKIJÄ TALOUDEN

TERVEYSTARKASTUKSEN TAKANA

Lars on ihmisläheinen taloushallinnon ammattilainen, joka näkee firmojen haasteet kassavirran kautta. Tältä tyypiltä voit odottaa oikeita, helposti ymmärrettäviä ja juuri sinun liiketoimintaasi koskevia kysymyksiä. Larsin voit herättää jopa keskellä yötä ja saat häneltä silti selkeät vastaukset PK-yritysten yleisimpiin kassahaasteisiin. Larsia on asiakkaiden toimesta kuvailtu tyypiksi, joka osaa nähdä lukujen taakse. Katso vaikka LinkedIn-profiilin suosituksia!

Syvenny aiheeseen ja lue blogejamme!

Henkilökohtainen tulolähde

Henkilökohtainen tulolähde

Me autamme asiakkaitamme monenlaisissa talouden hallinnan haasteissa, kuten hakemalla tarvittaessa muutoksia verotuspäätöksiin. Henkilökohtainen tulolähde asetti aiemmin asiakkaallemme haasteita tappioiden vähentämisessä, lue alta lisää! Yhteisöjen yritystoiminnassa...

Uuden yrityksen ennakkovero 

Uuden yrityksen ennakkovero 

"Asiakkaamme perusti yrityksen ja tuli meille asiakkaaksi. Meillä on aina tiiviit asiakassuhteet ja käydään asiat läpi niin että yrittäjä tietää, miten hän toimii ja jos ei tiedä, hän voi aina kysyä. Tällä kertaa kysymyksenä oli ennakkovero. Yrittäjä oli onnellisessa...